marți, 25 ianuarie 2011

Lasagna

Fara a avea intentia sa transform un blog de mamica intr-unul culinar, raspund astazi multiplelor solicitari din partea fanilor mei, impartasindu-va cateva din retele mele minunate :-). Pana la urma tot o chestie mamiceasca e si asta, nu?

De fapt azi va spun reteta de lasagna. Eu am auzit despre chestia asta cand eram la scoala si urmaream ca si voi Beverly Hills , unde minunata doamna Walsh ii dadea pe spate pe colegii gemenilor cu traditionala ei lasagna. Dar de gustat nu am gustat niciodata una facuta de altcineva pana nu m-am apucat si eu de facut, adica acum vreo 2 ani...Veti gasi p net o multime de retete, cele mai multe dintre ele continand 3 straturi alternative: foi, sos bechamel si sos bolonese. Ei bine, lucrurile sunt mai simple decat par... va trebuie foi de lasagna, 300g carne tocata, 200g cascaval, o cutie de rosii de 400g, o cana de lapte, 2 oua, 2 linguri ulei de masline si condimente.


1. foile : de cele mai multe ori barilla, dar daca nu le gasiti atunci si celelate care au aparut pe piata sunt ok, am incercat si mi-a iesit (monte banato, panzzano). O cutie de 250g contine foi pentru o tava mica (eu am un vas sticla termorezistent in care pun cate 3 foi pe rand de obicei pun 5 staturi). Daca vreti faceti mai multa luati o cutie de 500g. Eu va spun din experienta ca ce e bun e putin...de cate ori ma lacomesc sa fac o cantitate mai mare din orice, niciodata nu-mi iese la fel de bun.

2. sos bechamel. Dupa mai multe incercari si teste, am renuntat la el. De fapt la ideea de sos cu unt si faina, am pastrat doar laptele. Si am inlocuit faina si untul cu cascaval, cam 200g.

3. sos bolognese, adica sosul rosu cu carne si condimente pe care il faceti si la spaghette. Si asta e simplificat la maxim, adica fara ceapa ( vremurile cu cele 4-5 cepe calite pe care le puneam in sosul pentru paste acum12-13 ani in camin au apus de mult, nu-i asa Moni?), morcov, usturoi. Doar 300g carne tocata, calita doar cat sa-si schimbe culoarea si cu foarte putin ulei( in functie de varsta si preferintele copiiilor sau de exigentele mamei, acesta poate fi de pui, curcan, vita sau porc, eu pun de obicei vita cu porc), o cutie de rosii intregi in sus propriu de 400g, sare, piper, busuioc, oregano sau ce va mai place de obicei sa puneti la spaghete.

Asamblarea : intrucat eu pun de obicei 5 straturi impartiti ochiometric cascavalul ras si sosul rosu in 5 parti si puneti in tava : foi, 1/5 cascaval, 1/5 sos cu carne, de 4 ori, apoi ultimul strat de foi. Turnati peste toata asta o cana de lapte fierbinte. Ideea e ca trebuie suficient lichid pentru ca foile sa se fiarba si sa se umfle suficient. Dupa ce ati adaugat si laptele, amestecati ultima cincime de sos cu cascavalul ramas, bateti si 2 oua, adaugati si 2 linguri de ulei de masline si turnati deasupra. A fost singura cale de a obtine un strat comestibil deasupra, altfel foile de pe ultimul strat se usuca rau. Da' rau de tot.

Secretul pentru o lasagna perfecta ( in viziunea mea, evident) este sa nu faceti lasagna cand va e foame. Faceti-o cu cateva ore inainte, daca o vreti sambata la pranz pregatiti-o imediat dupa masa de dimineata, bagati-o la cuptor la foc mic pana vi se pare ca foile au supt tot sosul si apoi lasati-o in cuptor macar 2 ore. Gusturile se "aseaza", sosurile se duc acolo unde trebuie, aromele se combina. Asta daca rezistati. Daca nu, savurati a doua zi ceea ce ramane( la noi mai raman cam 2 portii) reincalzita la cuptor cu focul mic, mic. Imi veti da dreptate cu siguranta, e mai buna decat in ajun.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu